Ruimte en spelmateriaal

Inrichting van de ruimte
De ruimte is zo ingericht dat de leidsters vanaf alle kanten toezicht hebben op de kinderen. We creëren voor de kinderen allerlei speelplekken, d.m.v. kleden, of hoeken waar ze rustig kunnen spelen.

Poppenhoek
We hebben een poppenhoek waar de kinderen kunnen “doen alsof” Zo spelen ze een imitatiespel. De poppenhoek is zo opgesteld dat het d.m.v. het omdraaien of anders zetten van het keukentje( die bestaat uit losse onderdelen) telkens een andere situatie gecreëerd kan worden. Door het sociale aspect van dit spel is er voldoende ruimte in en om de poppenhoek heen. Hier is privacy voor de kinderen belangrijk. De poppenhoek kan tevens een verkleedhoek zijn.
Waarom poppenhoek: Privacy bij doen alsof, gebeurtenissen worden hier verwerkt, nagespeeld, sociaal-emotioneel spel kan kwetsbaar zijn

Bouwkleed
We hebben 2 grote kleden met wegen, boerderijen e.d. erop. Zo laten we een groepje kinderen daar spelen met grote blokken, kleine blokken of de duplo. De kinderen kunnen op en om het kleed bouwen. Het bouwkleed ligt op een rustige plek en uit de loop om de bouwsels veilig te laten (ont)staan. Regelmatig geven de leidsters de kinderen nieuw materiaal om mee te spelen. Een boerderijkleed om met auto’s en poppetjes op te spelen. Juniorknex op het bouwkleed zijn een goede aanvulling.
Waarom bouwkleed: Veiligheid en privacy

Knutsel/tekentafel
Aan de hoge tafels, waaraan we ook eten en drinken, kunnen de kinderen in alle rust schilderen, knutselen, kleuren , plakken of tekenen. Verf, viltstiften, potloden, krijtjes, lijm e.d. zijn buiten bereik van de kinderen opgeborgen. Knutselen doen de kinderen alleen onder begeleiding van de leidsters.
Waarom creatieve tafel: concentratie, stimuleren door (veilige) uitstalling materialen

Buitenspeelplaats
Op de buitenspeelplaats bevinden zich glijbanen, een speelhuis, een piratenschip en verschillende grote auto’s. Er is een aparte berging waarin het buitenspeelgoed,dat niet geschikt is voor binnen (hygiëne of robuustheid), wordt opgeborgen. De bestrating van de speelplaats leent zich voor het tekenen van allerlei soorten spel met stoepkrijt ( verkeersparcours, hinkelen, kringspellen, straattekeningen etc.) Er is ook een rustige zone gecreëerd waar gegeten en gedronken wordt, waar campingbedjes ( als box) en kinderwagens voor de kleinsten staan en waar een grote partytent voor schaduw zorgt.
Waarom buitenspeelplaats: Natuurbeleving, bewegen, zonlicht, frisse lucht en RUIMTE

Groepen
Wij werken met horizontale groepen. In een horizontale groep is minder kans op fysiek/mentaal ‘overwicht’ van de grotere kinderen. De kinderen van de babygroep spelen buiten met de kinderen van de peutergroep. Het regelmatig samen spelen met de kinderen en de leidsters van de andere groep maakt het makkelijker om de overstap te maken naar de volgende groep. Leidsters en kinderen zijn al bekend. Ook eventueel samenvoegen van groepen aan het eind van de dag om efficiency-redenen, is dan nauwelijks een probleem. Leidsters van de verschillende groepen inspireren elkaar en kunnen makkelijker voortbouwen op de reeds ingezette begeleiding van een kind.

Spelmateriaal
Het spelmateriaal is afgestemd op de lichamelijke, verstandelijke, creatieve en sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen en wordt geselecteerd op kwaliteit en veiligheidsnormen. Speelgoed wat voor meerdere doeleinden geschikt is heeft onze voorkeur, speelgoed wat ruimte laat voor eigen verbeelding/fantasie, een grote speelwaarde heeft, en niet teveel vooraf ingevuld is met kleur en details. Bij de aanschaf of vervanging van speelgoed wordt gekeken naar welk type spel/speelgoed er ondervertegenwoordigd is. ( ontwikkeling alle gebieden)
We leren kinderen ook met zorg omgaan met de verschillende soorten spelmateriaal, naar de aard van het materiaal. Samen met de kinderen spelmateriaal opruimen op een vaste plek of het compleet maken van puzzeltjes e.d. hoort ook bij de zorg voor materiaal.
Wij bieden als leidsters de kinderen hier een structuur mee aan, leven respect voor, voor onze gezamenlijke bezittingen. Kinderen mogen vrij kiezen waar ze mee willen spelen. Daarom zit het meeste materiaal in grote bakken op de grond zodat kinderen het speelgoed zelf kunnen pakken ( en opruimen). Ook de verkleedkleren zitten in een kist waar de kinderen zelf bij kunnen.
Knutselspullen moeten de kinderen om vragen. Alle knutselspullen staan buiten bereik van de kinderen. Knutselen doen de kinderen altijd onder toezicht.
Spelmateriaal kan ook uit de natuur komen. Met blaadjes, kastanjes, eikeltjes en dennenappels kunnen kinderen heerlijk spelen of knutselen, net als met kosteloos materiaal dat voor knutseldoeleinden is verzameld.
Kinderen zijn vaak heel vindingrijk en dat willen we zeker belonen. Van stoeltjes maken ze een trein of met kleden een hutje onder tafel. Helpen is ook spelen, spelenderwijs leren. Wanneer de leidster de was opvouwt of lekker gaat soppen mag een kind haar meehelpen.

Meegebracht speelgoed
Kinderen willen wel eens speelgoed meenemen van thuis. Wij zijn daar geen voorstanders van en willen dat eigenlijk niet. Wij begrijpen dat de kinderen nieuw speelgoed aan de leidsters willen laten zien en dat mag ook. Wij willen daarna dat de ouders het speelgoed weer mee terug naar huis nemen of bergen het direct op in de tas. Het KDV stelt zich verantwoordelijk voor schade of zoekraken van meegebracht speelgoed.